Приветствую Вас, Гость
Главная » Файлы » Самобразование, личностный рост » Психология, педагогика, методика преподавания

Опыт учителей укр. языка: использование ИКТ
03.02.12, 17:58

Методичний кабінет відділу освіти  Приморської райдержадміністрації

                                                  Методична скарбничка

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках мови та  літератури

Використання інформаційно-комунікаційні технологій  передбачає тісний зв'язок між навчальною, професійною та дослідницькою діяльністю як вчителя, так і учня.

Інформаційно-комунікаційні технології необхідно залучати до вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах із врахуванням їх дидактичних можливостей, переваг та недоліків. Використання ІКТ передбачає проектування, організацію, підтримку та спрямування навчальної діяльності. Необхідним є створення систем комп'ютерних вмінь із стратегіями використання технологій у залежності від навчальної мети.

Адекватне впровадження ІКТ у процес вивчення мови вимагає перегляду організаційних, змістових та функціональних компонентів навчально-виховного процесу.

Змістовий компонент передбачає побудову моделей мовленнєвих помилок та створення спеціальних дворівневих завдань із підвищенням їх складності, а також підбір як традиційних матеріалів, так і інформації нового типу, відповідно до змісту та мети уроку.

Контролюючий етап із визначення обсягу та особливостей знань, що їх засвоїли учні, може бути представлений як тестовими процедурами, так і виконанням завдань значного рівня складності.

Необхідно враховувати вікові особливості використання ІКТ в основній школі: "сайтові” технології із постійною присутністю та допомогою вчителя (5-6 класи) та телекомунікаційні проекти (7-9 класи).

Використання комп’ютерних технологій у викладанні будь-якого предмета має в собі необмежені можливості. За допомогою ІКТ можна вирішувати такі педагогічні завдання, як навчання у співробітництві, активізація пізнавальної діяльності, здійснення диференційованого, індивідуалізованого особистісно-зорієнтованого підходу, вирішувати проблеми різнорівневого та групового навчання…

Комп’ютерні технології передбачають навчання спілкуванню дитини з комп’ютером, але одночасно й корекцію вчителем процесу навчання. До того ж можливості використання комп’ютера на уроках вражають, створюють атмосферу психологічного комфорту, ведуть до успішності. Домінантою впровадження комп’ютера в освіту є різке розширення сектора самостійної навчальної роботи, і відноситься це до всіх навчальних предметів. Новизна, яку вносить комп’ютер у освіту - інтерактив, що дозволяє розвивати активно-діяльнісні форми навчання. Саме це дозволяє очікувати можливість розширення функціонала самостійної навчальної роботи - корисного з точки зору цілей та ефективного з точки зору часових витрат.

Комп’ютерна діяльність на уроці української мови зорієнтована на підтримку традиційного курсу навчання, і у цьому випадку вона не тільки не відволікає учня від предмета, але й служить розвитку у дитини підвищеного інтересу до нього.

Використання комп’ютера на уроках української мови дозволяє урізноманітнити форми роботи, діяльність учнів, активізувати увагу, збільшити творчий потенціал особистості. Побудова схем, таблиць у презентації дозволяє зекономити час, більш естетично оформити матеріал. Завдання з наступною перевіркою активізують увагу учнів, формують орфографічну пильність. Використання кросвордів, ілюстрацій, малюнків, різних цікавих завдань, тестів, виховує інтерес до уроку; робить його більш цікавим.

На уроках літератури впровадження комп’ютера дозволить використовувати різноманітний ілюстративно-інформаційний матеріал. До того ж матеріал знаходять самі учні в Інтернеті, створюють презентації, таким чином, комп’ютер розвиває самостійність учнів, уміння знаходити, відбирати й оформлювати матеріал до уроку. Уроки з використанням комп’ютера розвивають вміння учнів працювати з ним, самостійно вирішувати навчальні завдання. Використання тестів допомагає не тільки зекономити час учителя, а й дає можливість учням самим оцінити свої знання, свої можливості.

Необмежені можливості комп’ютера дозволяють інтегрувати українську мову та літературу, образотворче мистецтво і музику, використання мультиплікації й анімації зроблять уроки різними, несхожими, активізують учнів.

Комп’ютер дозволить збільшити мотивацію учнів до навчання, сприятиме найбільш широкому розкриттю їх здібностей, активізації розумової діяльності. Комп’ютер дозволить якісно змінити контроль діяльності учнів, забезпечуючи при цьому гнучкість управління навчальним процесом. Машина сприяє формуванню в учнів рефлексії. Навчальна програма дає можливість школярам наочно побачити результат своїх дій.

Використання електронної техніки можливо на різних етапах уроку: на етапах орфографічної розминки, закріплення нової теми, проведення самостійної роботи. При цьому для учня техніка виконує різні функції; вчителя, робочого інструмента, об’єкта навчання.

На складному етапі уроку, коли необхідно сфокусувати увагу, монітор може стати міцним ритмічним організатором.

Методика викладання української мови з використанням комп’ютера як технічного засобу навчання, дозволить інтенсифікувати процес навчання:

• Підвищити темп уроку.

• Збільшити долю самостійної роботи учнів.

• Перевірити засвоєння теоретичних знань у всіх учнів.

• Поглибити ступінь опрацювання практичних умінь та навичок.

• Вести диференційовану роботу з кожним учнем.

• Виявити «білі плями» у його грамотності.

• Виробити уміння складати алгоритм.

За допомогою комп’ютера організовано виконання всіх відомих типів вправ

(вставляння орфограм, розстановка розділових знаків, редагування текстів іт.д.). Особливо ефективно використання комп’ютера для тренінгу й контролю за засвоєнням знань і формуванням вмінь учнів.

Відомо, щоб грамотно писати, мало знати і розуміти орфографічні та пунктуаційні правила. Головне - виробити «автоматизовану грамотність», яка має стати буквально підсвідомим навиком. Саме в цьому комп’ютер нам допомагає. Учень, захоплено працюючий з машиною, не боїться завдань більшої складності, виконує набагато більший об’єм роботи за урок, своєчасно корегуючи зроблені помилки.

Комп’ютер має достатньо широкі можливості для створення сприятливих умов роботи з осмислення орфографічного (пунктуаційного) правила. У навчальних програмах можуть бути використані різноманітні форми наочності. І демонструють вони не тільки статичну інформацію, але й розрізняють мовні явища у динаміці з кольором, графікою, звуком, піктографією, «оживленням» ілюстрацій тощо (це якісно новий рівень використання роз’яснювально - ілюстративного й репродуктивного методів навчання).

Можна систематизувати, де і як доречно використовувати комп’ютер у навчанні, враховуючи, що сучасні машини дозволяють інтегрувати в рамах однієї програми тексти, графіку, звук, анімацію, відео кліпи, високоякісні фотозображення, достатньо великі об’єми відео, якість якого не поступає телевізійному:

При викладенні нового матеріалу - візуалізація знань (демонстраційно - енциклопедичні програми, словники он-лайн, програма презентацій Power Point).

Закріплення викладеного матеріалу (тренінг - різні навчальні програми, зокрема педагогічні програмні засоби atlantic project).

 Система контролю та перевірки (тестування з оцінюванням, контролюючі програми).

 Самостійна робота учнів ( навчальні програми «Репетитор», «Фраза», енциклопедії, словники, розвивальні програми).

 При можливості відмови від класно-урочної системи : проведення інтегрованих уроків за методом проектів, результатом яких буде створення Web-сторінок, проведення телеконференцій, використання сучасних Інтернет – технологій.

 Тренування конкретних здібностей учня

 

 

 

 

 

 

Програма впровадження інноваційних технологій

 у навчально – виховний процес школ

 

           Узяти за основу роботи школи створення умов для становлення            творчого педагогічного колективу однодумців із позитивним педагогічним педагогічним і креативним мисленням та здатністю до рефлексивної взаємодії й інноваційного пошуку.

                Визначити основною метою школи використання сучасних освітніх        технологій у навчально-виховному процесі як необхідну передумову творчого росту вчителя, його компетентності, розвитку здібностей учнів.

          Визначити такі блоки завантаження інноваційних технологій у школі:

Ø                 Особистісно- орієнтоване навчання;

Ø                 Технологія розвивального навчання;

Ø                 Технологія формування творчої особистості;

Ø                 Технологія навчання як дослідження;

Ø                 Проектна технологія;

Ø                 Компютерно орієнтовані технології;

Ø                 Сугестивна технологія;

Ø                 Технологія саморозвитку (М. Монтессорі).

                     Визначити учня головною дійовою фігурою навчально-виховного    процесу.

           Узяти до уваги, що педагогічні технології спрямовані на всебічний      розвиток учня, а саме на:

§                    Формування культури життєдіяльності, володіння комунікативною культурою;

§                    Розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей, критичного мислення;-

§                    Формування прагнення пізнати себе, самовизначитися, бути гнучким, мобільним, конкурентоздатним, уміти інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе на ринку праці, а не формувати попередньо задані якості;

 

§                    Підтримку активності кожного учня.

           Запроваджувати інформаційні технології навчання, які забезпечують доступ учнів до гігантських доступів інформації.

            Взаєморозуміння з учнями в сім’ї та в школі в системі особистісно              орієнтованого навчання здійснювати на основі поваги до самобутності дитини та її індивідуальності.

            Упроваджувати інноваційні технології через зміну особистісної позиції вчителя, що передбачає формування позитивного педагогічного мислення та емоційної стабільності, здатності до рефлексивної взаємодії, постійного творчого наукового пошуку інноваційних методів навчання.

              Підвищувати психологічну культуру учасників педагогічного   процесу ( учителів, учнів, батьків).

              Пам’ятати, що інноваційний освітній простір школи – це основна умова успішності реалізації освітньо-виховних завдань у навчанні та вихованні учнів.

 

 

Категория: Психология, педагогика, методика преподавания | Добавил: Натали
Просмотров: 769 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 2.0/1